Главная Обратная связь

Дисциплины:






Утопічний соціалізм Томмазо Кампанелли і його погляди на організацію державної влади



 

Поряд з політичними ідеями, вихваляють і обґрунтовують що виникає буржуазний лад, з'являються політичні вчення, які заперечують цей лад. Це вчення утопічного соціалізму, висунуті передовими мислителями того часу Томасом Мором і Томмазо Кампанелла, які подібно Мюнцера виражали інтереси пригноблених народних мас Ідеї утопічного соціалізму смутно передбачала майбутнє Зростання суспільної нерівності, пригнічення трудові мас, що посилилися період, первісного нагромадження капіталу ", викликали прагнення до корінної перебудови сучасного їм суспільства організації ідеального суспільства і держави. в яких би були відсутні приватна власність, насильство та експлуатація людини людиною.

Політична ідеологія утопічного соціалізму в особі Мора і Кампанелли, висловлюючи інтереси стали виникати пролетарських елементів, з самого моменту її появи протистояла політичним теоріям ідеологів експлуататорських класів, у тому числі і буржуазії. І це зрозуміло. Критика і заперечення суспільного ладу, заснованого на приватній власності, і обґрунтування переваг ладу, заснованого на спільності майна, не могли не призвести й до якісно нових поглядів на держави, хоча, зрозуміло, у утопічних соціалістів зустрічається чимало посилань на політичних мислителів минулого для аргументації своїх ідеалів в галузі держави і права. Енгельс зазначав, що, як кожна нова доктрина, «Соціалізм мав виходити насамперед із накопиченого до нього ідейного матеріалу, хоча його коріння, лежали глибоко в матеріальних економічних фактах ".

Мора і Кампанелла властиве розуміння того, що гнобительський природа державності створена з наявністю приватної власності. Але це змушує їх шукати той політичний ідеал, який повинен бути здійснений в суспільстві, де ліквідовано приватну власність. Тому не випадково, що Мор і Кампанелла пов'язують майбутнє соціалістичне суспільство з демократичною організацією держави, з найширшою участю мас трудящих в управлінні дідами держави. Проблеми справжньої демократії, свободи особистості, її звільнення від експлуатації - все це характерно для політичних програм вже перші великих теоретиків утопічного соціалізму.

Ідеї утопічного соціалізму в Італії розвинув Томмазо Кампанелла (1568-1639) Мислитель і борець за визволення Італії від іноземного ярма. Автор праці "Місто Сонця", слідуючи за Мором, твір якого було добре йому відомо, він приходить до висновку, що причиною всіх зол в суспільстві є приватна власність. Ідеальний суспільно-політичний лад, що відповідає інтересам трудящих,-це лад, заснований на суспільній власності

Саме такий лад зображує Кампанелла на сторінках своєї чудової книги. В Місті Сонця ліквідована приватна власність, засоби виробництва належать всьому суспільству. Кожен громадянин Міста Сонця зобов'язаний трудитися, праця носить загальний і обов'язковий характер, визнається почесним і благородною справою. У зв'язку з тим, що продуктивною працею зайнято все населення, робочий день скорочено до чотирьох годин Споживання, як і виробництво носить громадський характер, хоча тут Кампанелла стоїть за Мора, вводячи спільну власність навіть на предмети одягу та особистого вжитку. Цікаві ідеї Кампанелли про трудове виховання. Навчання в Місті Сонця пов'язана з продуктивною працею. Велике значення надається розвитку науки і техніки. Соціалістичні принципи ідеального суспільства тягнуть за собою і зміну характеру політичного ладу. В Місті Сонця встановлено рівність чоловіків і жінок, має місце демократична організація державної влади. На чолі держави стоїть первосвященик; цю посаду обіймає наймудріший і освічений громадянин Міста Сонця, який сам поступається її тому, хто опиниться мудрішими і науці Його. Походження, знатність, майнове становище і т. п., тобто все те, що в будь-якому експлуататорському державі служить головним критерієм при призначенні на державну посаду, не має ніякого значення, та й не може мати в Місті Сонця, де відсутня приватна власність, панує громадська організація виробництва і розподілу, загальний обов'язкова праця, де кожен зобов'язаний трудитися. У силу цього тут діє зовсім інший принцип заміщення посад. Посади розподіляються в Залежно від особистих переваг і здібностей громадян Міста Сонця. «У нашому державі,-писав Кампанелла,-посади доставляються виходячи з практичних навичок і освіченості, а не з прихильності і родинних стосунків, бо ми звели нанівець родинні зв'язки. Кожен отримує посаду в тій сфері, в якій він відрізняється своєю чеснотою. І перші посадові особи не можуть звеличувати одних, а інших принижувати, так як вони правлять не за своїм сваволі, але керуючись природою, і призначають для кожного придатну посаду ». Всі громадяни, які досягли 20-річного віку, становлять Великий Рада, на зборах якого вони вирішують питання контролю за діями посадових осіб, зміщення їх і 1. і. Виступаючи в захист простих людей, Кампанелла писав, що мешканці Міста Сонця «того шанують за шляхетних, і найдостойнішого, хто вивчив найбільше мистецтв і ремесел і хто вміє застосовувати їх з великим знанням справи. Тому вони знущаються над нами за те, що ми називаємо майстрів неблагородно, а благородними вважаємо тих, хто не знайомий ні з яким майстерністю, живе без праці і тримає безліч слуг для своєї неробства й розпусти, від чого, як зі школи пороків, і виходить на погибель держави стільки нероб і злочинців ». Кампанелла щиро мріяв про створення ідеального політичного суспільства, при цьому Кампанелла припускає, що якщо навіть не вдасться повністю втілити в життя ідею такого держави, то все ж опис його має велике значення, як "зразок для посильного наслідування ». Мислитель відзначає, що ідеальна держава не дається богом. Він писав: «Ми ж зображаємо наша Держава не як державне пристрій, дане Богом, але відкрите за допомогою філософських умовиводи ». Його ідеальна держава створюється на основі розуму, що відзначав К. Маркс, говорячи про Кампанелла як про мислителя, який поряд з Макіавеллі, Боденом та іншими почав розглядати державу «людськими очима» і його природні закони виводив не з теології, а із розуму і досвіду. Природно, що в поглядах Кампанелли на ідеальний суспільно-політичний лад багато наївного й утопічного: він змішував право з моральністю, не зумів порвати повністю з релігійною ідеологією. Утопічні риси у вченні Кампанелли, риси грубої зрівняльності і аскетизму були характерні для того часу. Однак ці риси не можуть применшити великого значення «Міста Сонця», в якому Кампанелла на зорі капіталістичного суспільства побачив віддалені контури суспільства, вільного від гнобителів. У працях Кампанелли не говориться про шляхи перетворення існуючого суспільно-політичного ладу в ідеальну державу, засновану на суспільної власності і діє в інтересах народу. Однак, незважаючи на історичну обмеженість соціалістичних утопій цих мислителів, в їхніх творах знайшли яскраве вираження мрії народних низів про краще майбутнє.



 





sdamzavas.net - 2017 год. Все права принадлежат их авторам! В случае нарушение авторского права, обращайтесь по форме обратной связи...