Главная Обратная связь

Дисциплины:






Об'ємне лазерне шоу.

Світлотехніка та лазерна техніка

ПЛАН

1.Світлотехніка.

2.Лазерна техніка

- Лазерна графіка

- Об'ємне лазерне шоу.

- Змішане лазерне шоу.

3.Комп’ютерні програми

З появою різноманітних електронних світлотехнічних пристроїв і програмОваних контрОлерів[1] стало можливим створення різноманітного світлового оформлення масових театралізованих вистав – з динамічною зміною рівня освітлення, його кольоровості, насиченості і конфігурації залежно від фантазії художника-оформлювача і закладеної програми.

На рубежі XIX і XX століть ідея переробити зал під виконання своєї симфонічної поеми "Прометей. Поема вогню" народилася у видатного російського композитора Олександра Миколайовича Скрябіна[2]. Ще в 1910 році він придумав поєднати музику зі світловими ефектами і написав знамениту «Поему вогню», в якій об'єднав хор, орган, симфонічний оркестр, фортепіано та ... спеціальну клавіатуру для світлових ефектів.

Початок партитури "Прометея" Скрябіна (на верху – рядок "Luce", тобто "Світло").

Постановка "Поеми вогню" А. Н. Скрябіна з кольоровим слайдом "Жовтого звуку" В.Кандинського. Казань, 1996

Він вперше в історії музики вписав у партитуру "світлову" строчку нотними знаками, позначив партію для спеціального інструменту, що випромінює світло-колір. На жаль, композитору так і не вдалося втілити в життя свою мрію. Виконати цей оригінальний твір у тому вигляді, в якому задумав автор, нікому не вдалося, навіть при розвиненій техніці кінця XX ст. На початку XX ст. в світловому супроводі Скрябіну відмовили «з технічних причин». Скрябін не побачив світломузики, але активно працював в іншому напрямку, створюючи симфонію, пов'язану зі смаками і запахами, тактильними (осязательными) і зоровими образами і танцями, здатними перетворюватися на зриме втілення музики.

Перший в історії кольорово-світловий апарат для виконання «Прометея. Поема вогню», виконаний за ескізами О. М. Скрябіна професором А. Мозером в 1911 році. [3]

Тональності квінтового кола, розташовані О. М. Скрябіним згідно світловому спектру.

Однак на замовлення і за моделлю Скрябіна фізиком А.Мозером був зроблений світловий апарат, що представляв собою дерев'яний круг з дванадцятьма лампочками: сім з них були розташовані в послідовності чергування кольорів спектру, а п'ять додаткових з'єднували крайні спектральні кольори, утворюючи перехід з фіолетового в червоний, рожевий, рожево-червоний і т.д. Таким чином, перший у світовій історії світломузичний прилад був створений в царській Росії, і ми не можемо не відзначити, що поєднання музики і світла, навіть і не втілене Скрябіним, є прообраз тих світлових ефектів, які широко застосовуються в оформленні сучасного шоу-вистави.



Пошуки Скрябіна знайшли своєрідний ракурс у творчості великого режисера Сергія Ейзенштейна. Величезні можливості використання «музично-зорового лейтмотиву» бачив Ейзенштейн в умілому поєднанні музики і кольору як одному з найсильніших виразних засобів. А кінорежисер Сергій Юткевич використовував термін «живопис світла».

У цьому ж напрямку працював і художник Володимир Баранов-Россіне. Наприкінці 20-х він запатентував в Парижі свій оптофон – світло-музичний інструмент. Теорію під цю справу підвів мистецтвознавець Григорій Гідон – в 1930 році вийшла його книжка "Мистецтво світла і кольору". Гідон заснував лабораторію з вивчення світломузики в Ленінграді і сконструював кілька моделей колірних пультів. Відомі книги пушкінських віршів з його бібліотеки з прописаними цифрами для пультів – судячи з усього, він займався спектральним переосмисленням творчості поета.

Новий сплеск світотворчість пережила в 50-ті роки - оп-арт і кинетизм активно використовували як різного роду механічні коливання, так і зміну світла, чергування кольорів.

На жаль, на практиці мистецтво освітлення вистав зводилося до мінімального і зводилося до механічного пересування світлових приладів. Відомий американський театральний художник зі світла Джеймс Ф. Франклін, провідний фахівець в області дизайну освітлення сценічних вистав, багато працював у СРСР і працює зараз над монографією про мистецтво театрального освітлення в Росії пише: «історично сценічне виробництво у всіх республіках Радянського Союзу обмежувалося прожекторним освітленням і знаходилось у підпорядкування головного електрика кожного театру, а не художника зі світла. Електрики, які працювали з постійним набором освітлювального обладнання, встановлювали прожектори, співпрацювали з режисером і сценічним постановником і включали вогні, які вони вимагали. Ця дуже примітивна традиція збереглася і донині в більш ніж вісімдесяти відсотків театрів колишнього СРСР – західна система освітлення ще поки мало де прижилася. Нові тенденції Франклін характеризує наступним чином: «Дизайн освітлення вистав – це художнє використання виразної мови світла, яке емоційно, психологічно і метафорично передає аудиторії драматичний світ та ідеї театральних постановок».

Таким чином, сьогодні цілком очевидно, що світлове рішення має рівні права з усіма іншими складовими масової естрадної вистави. Світло на сучасній естраді – це безперервний рух, це динаміка, нерозривно пов'язана з подіями на сцені, з її логічним розвитком дією. Тому ми з упевненістю можемо говорити про те, що І. Шароєв незалежно від Дж. Франкліна називав «драматургією світла».

Нараховується кілька основних видів сценічного освітлення (театральне світло, що використовується в закритих стаціонарних театрах і концертних залах):

- верхнє світло – освітлювальні прилади (прожектори і софіти), що підвішуються над ігровою частиною сцени в кілька рядів (перший план, другий план і т.д.);

- бічне світло – прожектори, встановлені на портальних лаштунках і бічних освітлювальних галереях;

- виносне світло – прожектори, установлювані поза сценою, в різних частинах залу, в тому числі – на спеціальних освітлювальних балконах. До виносного світла відноситься і рампа (франц. rampe, від ramper – пологий спуск) – світлова апаратура, встановлена ​​на/в підлозі сцени за її переднім краєм і захована за бортиком авансцени. Служить для освітлення сцени спереду і знизу;

- горизонтальне світло – апаратура, призначена для освітлення горизонту – спеціальної декорації у формі плоскої задньої завіси (напівкруглої або купольної);

- спеціальне світло – локальні джерела світла, вмонтовані в декорацію (канделябри, свічки, багаття, ліхтарі, факели тощо), і виготовлені відповідно до задуму художника-сценографа.

Ось опис деяких технічних приладів, які використовуються в постановці сучасних масових естрадних вистав:

- динамічні світильники (диско-світло) керовані вбудованим мікрофоном, що дозволяє їм змінювати колір, яскравість і напрямок світлових променів в такт музиці. Це – найдешевше, але досить ефектне рішення, що часто використовується як стаціонарне в клубах і на невеликих заходах.

- світлові гармати - світильники, що дозволяють виділити на сцені виступаючого артиста, звернути увагу глядача на візуальний елемент вистави, позначити світловий акцент видовища;

Прожектори заливного світла

- заливне світло – стаціонарні світильники, що розміщуються на і над сценою, що дають світло різних кольорів і, як правило, керовані з пульта світооператора.

Офіційний сайт групи На-На

Для створення повноцінного світлового оформлення вистав художник зі світла пише, як правило, власну світлову партитуру, не менш складну, ніж партитура класичного твору.

Як правило, при розробці світлового рішення спектаклю використовуються спеціалізовані комп'ютерні програми. Вони дозволяють моделювати в тривимірному вигляді сцену, декорації, акторів, конфігурацію світлового обладнання.

Фестиваль Valley Художник зі світла: Родриго Рокка

Евробачення2010Норвегія. Художник зі світла: Аль Гердон

Новий рік в Лондоні 2015.

Сьогодні однією з кращих є комп'ютерна програма WYSIWYG. За останні 2-3 роки цей програмний продукт перетворився на міжнародний стандарт де-факто у світі сценічного світла. 22 вересня 2015 WYSIWYG було визнано переможцем 67-ї щорічної премії технологій і інженерерії Эмми Awards. У рамках цієї програми художник зі світла створює на екрані сцену і зал для глядачів, розміщує на ній штанги, софіти, одяг сцени, декорацію спектаклю. В рамках цієї програми можна додати поверхням декорації необхідну фактуру і колір, а в останній версії програми навіть визначити матеріал, з якого виготовлена ​​декорація – програма дозволяє моделювати сценічний простір з абсолютною точністю. Потім в цьому віртуальному сценічному просторі "розвішуються" світлові прилади з вбудованої в програму величезної бібліотеки світлових приладів (у процесі генерується загальна інформація про проект – від кількості приладів до їх сумарної ваги і вартості), після чого стає можливим перевірити їх дію, як з боку сцени, так і з боку залу для глядачів. Створений результат, що влаштовує художника зі світла, може бути узгоджений зі світловим пультом і збережений в його пам'яті – при цьому детальне планування створюється автоматично. У підсумку роботи в програмі WYSIWYG художник зі світла отримує найдокладніший паспорт спектаклю, в якому з точністю до міліметра вказано направлення та розміщення кожного приладу, положення декорації на сцені – вся інформація про шоу знаходиться в одному файлі.

Таким чином, більшу частину підготовчої роботи художник зі світла може здійснювати перед екраном монітора. Зрозуміло, це не означає повної і беззастережної відмови від традиційного процесу світломонтувальних репетицій і повноцінних прогонів зі світлом, але дуже сприяє створенню концепції світлового рішення.

Крім спеціалізованих комп'ютерних програм використовуються і звичайні графічні редактори, що дозволяють створювати схеми розміщення світлового обладнання на сценічному майданчику. Наявність таких схем істотно полегшує роботу, як в період створення світлової партитури, так і при подальшій експлуатації спектаклю або естрадно-масової вистави.

Програма VIVIENстворена для 3D дизайну і планування урочистих заходів.

Поетажний план

Можливості Вивьен дозволяють створювати поетажні плани за декілька секунд та наповнювати їх з бібліотеки популярними меблями і предметами.

Віртуальний перегляд

Віртуальний додаток Вивьен Virtual View дає можливість візуалізувати подію під різним кутом зору за один клік, легко зробити корекцію дизайну заходу. Спілкування з клієнтами та партнерами заходу стає легким, швидким і зрозумілим. Видавництво CAST також пропонує програмно-технічне забезпечення організації і проведення масових заходів, сценографічне рішення яких потребує прицільного світлового супроводу – підсвічування підлоги під виконавцями хореографічних номерів, прожекторний супровід повітряних гімнастів тощо. Називається вона BLACKTRAX (http://www.cast-soft.com/blacktrax

)

Шоу програма. Світлодіодні костюми керовані по wifi, фігури коней, що світяться.

Компанія Атлант Віжн (Atlant Vision) спільно з Катар Фаундейшн (Qatar Foundation) взяла участь в організації заходу CHI AL SHAQAB 2015 - Міжнародному турнірі кінних дисциплін і Фіналі чемпіонату світу.

Опера «Князь Игорь» у постановці Астраханського театру Опери и Балету

Оперний спектакль open-air – це складний формат, який вимагає серйозної технічної підготовки. Тут дуже важливо, щоб техніка слугувала художньому задуму, а не існувала сама по собі. Наприклад, відеопроекція з ефектного технічного ноу-хау талантом художників-постановників має перетворитися на учасника постановки, стати високохудожнім елементом тканини спектаклю.

Лазерна техніка.

Сучасне лазерне шоу – це захоплюючий спектакль, головним елементом якого є лазерна система. Лазерне шоу може прикрасити і емоційно підвищити зорове сприйняття масового театралізованого видовища, концертної програми, презентації фірми і її продукту. Саме слово «лазер» складається з перших букв англійського словосполучення «посилення світла в результаті вимушеного випромінювання» (Light Amplification by the Stimulated Emission of Radiation).

Перше публічне шоу з використанням лазера відбулося 9 травня 1969 року в Окланді, штат Каліфорнія – саме там і тоді Лоуелл Кросс, Карсон Джеффріс і Девід Тюдор показали невелике шоу з використанням криптонового лазера. Ідея лазерного шоу виникла, коли Крос і Карсон Джеффріс (фізик з університету Берклі) хотіли додати візуальний компонент до електронної музики. Удвох вони створили систему, названу Video/Laser. Надалі, в 1970 році до виставки Expo'70 в Осаці для павільйону компанії PepsiCo ними була розроблена друга система Video/Laser II. На промислову основу виробництво лазерних проекторів було поставлено компанією «InterScan» в 1976 році. Метою компанії було розробка та виготовлення лазерних систем для реклами, розваг, освіти, медицини тощо. Підготовка та показ компанією лазерного шоу в той час коштував $ 3,000 на тиждень.

4 лютого 1977 в Бостонському планетарії InterScan показала перше лазерне шоу в 3 частинах з оригінальним сюжетом і музичним супроводом. До середині березня шоу відвідали більше 15.000 чоловік. Квиток коштував $ 3, і шоу окупало себе за тиждень в 10 разів. З цього моменту і почався бурхливий розвиток лазерних технологій у сфері свят та розваг. Роком пізніше друге лазерне шоу було відкрито в Лондоні. Вітчизняний же глядач вперше зіткнувся з лазером як елементом сценографії на концерті французької групи Space (тоді виступала під назвою Paris France Transit), що проходив в 1983 році під час туру групи по СРСР в СК «Олімпійський». Лазер був закріплений на головному уборі лідера групи Дідьє Маруані.

Постійний прогрес лазерного шоу пояснюється стрімким розвитком самих лазерів, супутньої їм техніки та програмного забезпечення. Не можна не відзначити, що не менш важливим елементом лазерного шоу є музичний супровід. Якісна синхронізація музики і лазерних ефектів емоційно впливає на глядачів і утворює дуже гармонійний творчий альянс.

Відповідно до термінології, прийнятої Міжнародною асоціацією лазерних показів (ILDA), існує два основних способи застосування лазерних показів: лазерне шоу і спеціальні ефекти.У лазерному шоу лазерна система є головним діючим елементом, в рамках же спеціальних ефектів лазер є підтримкою основної сценографії вистави або концерту. Тип сучасного лазера для шоу визначає колір і потужність. Потужність вимірюється у Ватах (Вт), колір – довжиною створюваної хвилі. Наприклад, 40-ватний 532 нанометровий лазер дає смарагдово-зелений промінь, який буде видно від одного кінця великого міста до іншого.

Кольори лазерів. Одна з привабливих особливостей лазера - його яскраві кольори - найчистіші у всьому всесвіті. Під час створення шоу кольори є ключовим чинником. Для вашого заходу може знадобитися певний колір, а це визначає який тип лазера вам треба використовувати. У разі якщо вам не важливий колір, ви можете просто використовувати найбільш зручний і найбільш видимий лазер.

Більшість лазерів дають промінь однієї довжини хвилі, проте, вже давно існують лазери «білого світла», створені на основі декількох газів (аргон-криптонові), даючи кілька довжин хвиль, що дозволяє отримувати різноманітні змішані кольори. Якщо вам достатнього лише одного кольору, то найбільш поширеним і економічним є зелений лазер. Одна з переваг зеленого кольору (довжина хвилі - 532 нанометра) полягає в тому, що він більш видний оку, ніж синій або червоний. 1 ват зеленого світла виглядає в 2-3 рази яскравіше, ніж 1 ват червоного або синього світла. Його недоліком стала його широка популярність – що аудиторія може не знайти в ньому нічого особливого.

Якщо вам для шоу потрібна вся гама кольорів, то варто використовувати повноколірний лазер. Його також називають "RGB" або "білий" лазер. Зазвичай, такий лазер складається з трьох променів: червоний, зелений і синій. Регулюючи рівень променя кожного кольору можна отримати вихідний промінь необхідного кольору. Якщо всі внутрішні промені встановлені на повну потужність, то вихідний промінь буде білого кольору.

Повноколірний лазер використовує червоний, зелений і синій промені.

Лазери здатні малювати різні зображення, від найпростіших, геометричних фігур до будь-яких написів і зображень на сцені, стінах і навіть на хмарах. Лазерна сценографія включає в себе кілька аспектів застосування лазерів:

- музично-синхронізоване анімаційне шоу,

- просторове шоу

- змішане шоу.

Вони є самостійним концертним номером і використовуються в якості прологу або інших елементів сценарію програми. Більш традиційне застосування лазерів для створення "лазерних ефектів" і лазерної променевої архітектури частіше використовується в концертних програмах, телевізійних знімальних проектах, у театральних постановках як спеціальний ефект, додаткова фарба.

Лазерна графіка.

Можливості лазерної програми дозволяють запрограмувати і відтворити на екрані (наприклад: просвітна проекційна сітка, невидима в повній темряві) графічні образи, синхронізовані з музичним супроводом. Шоу-програма, завчасно написана для даного заходу, може включати в себе практично будь-які візуальні образи. Відображаючись на сітці, зображення як би зависає в повітрі, що створює фантастичне нереальне видовище. Така сітка, найчастіше, розташовується над авансценою або замість задника сцени. По суті справи, лазерна графіка є лазерною анімацією (мультиплікацією).

Екраном можуть служити різні плоскі світлі поверхні: кіноекран, стіна будинку, арена цирку, льодова арена, водоспад, низька хмарність, вертикальна скеля і т.д. і т.п.

За допомогою лазерної графіки можна відображати логотип клієнта, анімувати його продукт, розповідати яку-небудь історію або просто розважати. Через особливості технології, такі зображення виглядають по-мультиплікаційного, тобто складаються з контурів, без заповнення кольором або деталізації. Можливо, це здасться обмеженням, але саме це дозволяє лазерному шоу виглядати по-особливому і привабливо, в порівнянні з поширеними відеозображеннями.

Лазерна графіка виглядає заворожуюче і футуристично, що сильно відрізняється від безлічі зображень, які ми постійно бачимо по телевізору.

Створення лазерної графіки з наявного зображення. З точки зору виробництва, будь-яке зображення для лазерного шоу повинно створюватися художником – фахівцем з лазерної анімації. Зображення не вийде зробити самостійно. Художник повинен перевести будь-яке існуюче зображення в лазерне зображення.

Існує кілька програм, які здатні полегшити таку роботу. Одна з них – конвертер для таких стандартних програм комп'ютерної графіки Adobe Flash і Autodesk 3D Studio Max. Комп'ютерний художник може намалювати сцену з об'єктами, добре конвертованими в лазерні, і потім перевести їх у криві або криві з контурними лініями для відображення їх лазером. Це є ситуацією, коли лазерна компанія сама створює фінальне зображення для вас.

Інша аналогічна програма здатна конвертувати фотографію або відео в ТВ-подібні растрові зображення. Однак роздільна здатність складе лише 60 точок в ширину і 60 ліній у висоту. Це зображення в 80 разів менш деталізовано, ніж зображення в стандарті PAL / SECAM (грунтуючись на загальній кількості пікселів).
Лазерні растрові зображення добре підходять для обмеженої кількості випадків, таких як відображення знайомого обличчя з близького ракурсу. Але в основному, вони використовуються лише в спецефектах. І в цьому є сенс: якби ви вирішили створити всі лазерні шоу виключно з лазерних растрових зображень, то воно було б як ТВ дуже низького «разрешенія». Простіше для цієї мети використовувати відеопроектор! Однак слід пам'ятати, що лазерні промені завжди знаходяться у фокусі, в той час як відеопроектор буде дуже складно утримувати у фокусі по всій поверхні, наприклад, сфери.

Об'ємне лазерне шоу.

Що можуть лазери? Існує безліч способів, як можна творчо використовувати лазер. Разом з тим, більшість способів можна розділити на дві категорії: показ лазерної графіки на різних поверхнях і показ лазерних променів в повітрі – об’ємне лазерне шоу.

Коли використовуються промені, аудиторія бачить в повітрі різні фігури, наприклад, віяла, конуси і стовпи світла. Зазвичай, для підвищення видимості фігур використовують сценічний туман. Промені можуть бути як швидкими, так і повільними; вони можуть надати заходу різну емоційну атмосферу. Промені постійно (але безпечно) сканують глядачів у буквальному сенсі «доторкаючись» до людей.

Якщо заповнити місце проведення презентації легким димом, то промені лазера, переміщаючись в просторі і міняючись в кольорі і формі, створять об'ємне лазерне шоу, синхронізоване з музикою. Таке лазерне шоу дуже ефектно і справляє незабутнє враження на глядачів. На відкритому просторі роль диму можуть зіграти: дощ, сніг, туман або фонтани (наприклад: водний катер з пожежними гарматами). Лазерну графіку видно на практично будь-який відносно гладкою і щодо світлій поверхні. Ви можете використовувати звичайні проекційні екрани, внутрішню або зовнішню стіну, водяні екрани, надувні екрани, будівлі або навіть гори і масиви лісу.

Лазерні промені малюють в повітрі фантастичні фігури і рельєфи. Промені можуть досягати глядачів. Точно також як торкання долонею чийогось плеча викликає емоційний зв'язок, так і сканування глядачів лазером емоційно залучає їх до шоу.





sdamzavas.net - 2017 год. Все права принадлежат их авторам! В случае нарушение авторского права, обращайтесь по форме обратной связи...