Главная Обратная связь

Дисциплины:






Закономірності історичного розитку Китаю. Династійний цикл



 

Особливості розвитку Китаю в Середні століття. Економічне і соціально-політичний розвиток Китаю в основних рисах збігалося з тим, що можна спостерігати і в інших державах середньовічного Сходу. Для нього характерне чергування періодів централізації і децентралізації, створення величезних імперій, правителі яких були верховними власниками землі, існування земельно-надільної системи, залежних категорій населення, що підлягали різного виду відпрацювань та сплаті різного роду податків.

Разом з тим у Китаї мала місце жорстка і диференційована адміністративно-бюрократична система. Найважливішу роль грали чиновники всіх рангів, які утворили особливий стан - женьші. Вчений-чиновник був не тільки головною фігурою в політичному устрої Китаю, але і соціальним ідеалом, до досягнення якого прагнули представники різних суспільних верств.

Руйнування та зміна держав в середньовічному Китаї були нерідко сполучені, як і в інших країнах Сходу, з іноземними завоюваннями. Але ні в якій іншій країні не була настільки велика в цьому роль селянських повстань, часом виступали під релігійно-містичними гаслами.

Ці повстання набували грандіозний розмах, в них брали участь мільйони людей, їхні вожді домагалися верховної влади, а іноді засновували нові імперії. Однак після грандіозних соціальних потрясінь порядок життя держави і народу повертався до своїх традиційних форм. Зміни, звичайно, відбувалися, але вони не зачіпали основ та механізму функціонування цивілізації. Це визначалося особливостями ментальне ™ китайців, їх картини світу, яка передбачала саморозвиток Всесвіту і низку нескінченних змін (недарма одне з найбільш шанованих з давнини творів носило назву «Книга змін»), але зміни ці були укладені в великий коло незмінного, зміни відбувалися «на поверхні », сутністю ж була стабільність світу і суспільства як його частини.

Розуміння цього боку китайської ментальності дозволяє зрозуміти і сучасний ривок китайської цивілізації, яка змогла пристосувати нові форми економіки, суспільного життя до тисячолітніх традицій, з'єднати бурхливо розвивається сучасність з фундаментальними особливостями своєї цивілізації.

Китайська цивілізація сформувалася під впливом конфуціанства, існувала з постійним зверненням до традиції, авторитету Вчителя. Життя китайця визначається встановленими («чи»), певними нормами поведінки, обрядовістю, ритуалом. Тільки дотримуючись їх, людина могла бути членом суспільства. Кожен на своєму місці повинен був слідувати запропонованому «чи». Порушуючи цей етичний закон, китаєць «втрачав обличчя», ставав ізгоєм, був приречений на суспільну смерть, а часто і просто на смерть, на припинення свого фізичного існування.



Особливу роль у китайському суспільстві грала синівська шанобливість, повагу до предків. Батьків слід було почитати, а після їх смерті приносити жертви їх духам. Великим гріхом вважалося не послухатися, а тим більше образити батьків. Дитина (хлопчик) цінувався як продовжувач роду. Є сини - значить буде кому приносити жертви предкам.

Ієрархічність, настільки характерна для соціальної структури середньовічного Китаю, також харчувалася конфуцианским принципом послідовної підпорядкованості - молодших - старшим, дружини - чоловікові, підданих - імператору. Людина, по суті, поглиналася державою, як маленька частинка - цілим. При цьому сім'я вважалася опорою суспільства. Китайські сім'ї складалися з кількох поколінь. Вся сім'я відповідала за кожного її члена. Якщо член сім'ї скоював злочин, каралася вся родина.

Китайці мислили себе частиною природи, ставилися до неї дбайливо, не бажаючи порушувати її красу і сприятливе рівновагу. Вони намагалися виявити досконалість у створенні прекрасних садів і вишуканих ландшафтів, розглядаючи їх як відображення духовності.

Теорія династичного циклу - це стародавня китайська філософська теорія, згідно з якою бувають періоди, коли Небо прихильно до якоїсь династії (зазвичай на початку її існування після серьзно громадянської війни) або неприхильно, оскільки династія поступово морально і розумово розкладається і Небо від неї відвертається. Тоді виникає стабільність, коли "все дозволено", все продається і купується за хабарі, на околицях імперії скупчуються неконтрольовані армії з біженців і починається громадянська війна. Екологи вважають, що ці цикли багато в чому звязані з процесами засолення грунтів від інтенсивної іригації і подальшим їх промиванням після чергової революції, громадянської війни і різкого скорочення чисельності населення .У цій теорії є китайська специфіка, але, узагальнюючи, можна сказати, що держава, саме того не бажаючи, буває змушена брати на себе все більше соціальних зобов'язань , під якими економіка починає тріщати. Рівень життя населення перестає рости і починає падати, зростає невдоволення населення і в результаті ми отримуємо все ту ж теорію династичного циклу вже в універсальному варіанті.

 





sdamzavas.net - 2019 год. Все права принадлежат их авторам! В случае нарушение авторского права, обращайтесь по форме обратной связи...