Главная Обратная связь

Дисциплины:






Прослуховування музичного фрагменту за вибором



Учень.

Імпровізація ( у перекладі з латинської – «неочікуваний, раптовий») – це створення музики без попередньої підготовки на момент її виконання.

Джаз народився у місті Новий Орлеан на початку ХХ століття. Музиканти почали поєднувати ритми рабів з Африки з простими мелодіями, що колоністи привезли з Європи.

НОВИЙ ОРЛЕАН

 

ПРОДАЖ РАБІВ

Цей стиль отримав назву «новоорлеанський джаз», а пізніше – «традиційний джаз». Пройшло менш ніж 100 років і джаз перетворився на популярну, самобутню і сповнену енергії музику. Створювали цю музику чорношкірі музиканти, які були надзвичайно обдарованими, дивно різноманітними, полюбляли чіткі ритми із зсувом акцентів із сильної долі на слабку ( синкопи), були майстрами імпровізації. Це і гітаристи – аматори., піаністи, вуличні співаки – зовсім нікому не відомі негри, які змогли черпати натхнення в безрадісному важкому житті. Джаз був подарунком негрів Америці – а потім Америка подарувала цю чарівну музику світу.

Прослуховування музичного фрагменту за вибором

2 учень. Джаз зародився у співі й коренями йде в традиції негритянської пісні, які співали змучені тяжкою працею негри – раби. У ті далекі часи інструментів було обмаль, тому голос був основним засобом музичного самовираження. Пісні лунали звідусіль – сумні, бадьорі, трудові тощо.

Саме їх наспіви наслідували перші негритянські музиканти, які самотужки навчилися грати на музичних інструментах. Головне в цій музиці – імпровізація, гострі ритми, синкопи. Строгі фігури західної музики та її симетричність була не для чорношкірих музикантів. Але перші джазові музиканти активно використовували музику свого оточення: елементи англійських духовних гімнів, німецьких польок, італійських арій, ірландських народних пісень, французької кадрилі тощо.

У результаті виник певний гібрид – грубуватий, енергійний і, поза сумнівом, дуже цікавий та новий.

3 учень.Одним із головних витоків джазу стали спірічуелс і блюз.

Спірічуелс ( у перекладі з англійської «духовний») - жанр духовних співів чорних американців.

(Прослуховування музичного уривку – спірічуелс)

Виник спірічуелс приблизно у ХVІІ столітті на основі протестантського хоралу. Багатоголосся, гармонії та мелодії, запозичені у європейців, поєднуються із виразними засобами та прийомами афро – американської музики. Поетичний зміст пов'язаний із біблійними сюжетами та повсякденним життям чорних американців. Спірічуелс виконують хором без інструментального супроводу із

плесканням у долоні й танцювальними рухами співаків. Цей жанр увійшов до репертуару професійних музикантів. Спірічуелс здійснив вплив на формування блюзу і раннього джазу.



4 учень.Найкращою виконавицею спірічуелсів визнано афро – американську співачку МАХАЛІЮ ДЖЕКСОН.

Народилася у Новому Орлеані, штат Луїзіана. Батько працював вантажником вдень і перукарем увечері. А щонеділі ставав проповідником, шанованою людиною. Батько зумів вихвати в доньці упевненість у собі, передав їй почуття гідності, а його недільні проповіді зміцнили її дух.

З раннього дитинства Махалія чула і полюбила церковну музику. Вона почала співати в ранньому віці – в чотири роки вже співала в церковному хорі церкви Бессі Сміт – видатної афро – американської виконавиці блюзу,яка стала найулюбленішою співачкою Махалії. Хоча М.Джексон ніколи не співала джаз, «королева блюзу» вплинула на неї дуже сильно. Пізніше вона пояснювала: «Блюз приємно слухати – це пісня відчаю. Спірічуелс належить Богові – це пісня надії. Згадайте Давида з Біблії: «Співайте голосно і радісно Богові». Я користуюся його порадою. Походження спірічуелсу і блюзу близькі, проте блюз блюз чіпає тільки серце, а спірічуелс наповнює його божественним почуттям кохання, заспокоєння і радості.

БЕСІ СМІТ

Унікальний вокальний стиль М.Джексон повністю сформувався вже у підлітковому віці, об’єднуючи глибоке звучання, динамічний ритм і виразне блюзове фразування.

Поворотним моментом в житті Махалії був переїзд до Чикаго, через декілька місяців після якого Махалія стала солісткою хору у баптистській церкві.

У 30 роках був розвиток музики спірічуелс у США. В 1937 році вона зустріла професора Томаса А.Дорсей – автора багатьох пісень. Він став її наставником і видавцем, написав понад 400 пісень, які Джексон зробила популярними. І в цей час вона заприсяглася співати тільки духовну музику.

Ця видатна жінка підкорила публіку чотирьох континентів. Чотири рази переповнений Каргені Хол аплодував їй. Її слухали чотири президенти: Трумен, Ейзенхауер, Кенеді та Джонсон. Махалію також запросили до Японії, де вона виступила на 70- річчі імператора Хірохіто.

Співачка брала участь у зйомках декількох фільмів. Махалія Джексон була найвидатнішою співачкою спірічуелсів в Америці. Завдяки їй «чорну» музику з церков Чикаго почув увесь світ.

Слухання музики.

Учитель. Дякую за чудове повідомлення. Послухайте «Молитву» у виконанні цієї видатної жінки – співачки.

Звучить запис «The Prayer» ( Молитва)

- Як ви вважаєте, чим відрізняються спірічуелси від православної церковної музики? ( відповіді учнів)

Що ж таке – блюз? ( на дошці записано значення терміну, якщо до уроку є презентація – слайд на екрані)

Учень 5. БЛЮЗ – ( у перекладі з англійської – меланхолія, журба) – світська лірична пісня афроамериканців, зазвичай сумного елегійного змісту. У 1880- ті роки, коли виник блюз, цю пісню виконували під акомпанемент гітари або гармоніки.

Блюз – це пісня, що бере початок безпосередньо із самого серця, безмежно щира і відверта. Виражати блюзом турботи і радості, розповідати нам про життя і кохання стало звичаєм негритянського населення. Іноді веселі й шумні, частіше сентиментальні, але завжди позначені стражданням, блюзи стали негритянським фольклором. Численні співаки блюзу блукали дорогами американського Півдня з гітарами і пошарпаними гармоніками, наспівуючи строфи, вигадані ними самими або запозичені. На вулицях, у дешевих барах, на пікніках, вони заробляли собі на нужденне життя. Але нестача грошей компенсувалася захопленням шанувальників. Тематика блюзів є надзвичайно різноманітною. У них зображене життя знедоленого народу: непосильна праця, утрачена людська гідність, розлука, страждання тощо. За веселими ритмами приховується трагедія всього афро – американського народу.

Учень 6. Одним з найвідоміших музикантів в історії джазу є Луї Армстронг. «Армстронг не просто «король джазу», він – душа цієї музики… Він являє собою той рівень, який у джазовій музиці дорівнює всьому. Він – єдиний безперечний геній, якого має американська музика. ( Р.Гоффен, автор книги про джаз).

 

 

Л.Армстронг – вокаліст, композитор, творець і керівник джазових оркестрів, ансамблів, кіноактор, автор пісень. Створив власний віртуозний імпровізаційний стиль гри на трубі, якому властиве вільне трактування мелодій.

Імовірно, йому судилося стати джазовим музикантом: народився в Новому Орлеані, на батьківщині американського джазу. Дитинство його минулося в одному з бідних кварталів міста, де панували свої закони, що не завжди збігалися з офіційними. Армстронг заробляв на життя за допомогою музики. Такий шлях здолали майже всі негритянські джазисти. Спочатку він грав у складі духових оркестрів у барах та на річкових пароплавах, що плавали по Міссісіпі, у спортивних залах, на танцях і святвх.. В 1917 році Армстронг вже сам керував одним з джаз – бендів. Його доля змінилася, коли він зустрів свого першого наставника Джо Олівера. В 1922 році він запросив Армстронга другим корнетистом до свого оркестру в Чикаго. Тут Луї вперше почав грати на трубі. Б що саме він розробив особливу манеру виконання – спів «скетом»: різновид джазового співу коли мелодію імпровізують, до неї додають безглуздий набір слів; тут спів стає своєрідним додатковим інструментом.

Глухо – горловий голос Армстронга – співака викликав неоднозначну реакцію: його порівнювали то із залізною тирсою, то з рослинною олією на наждачному папері, то з коробкою передач автомобіля, що гуркотить… Але головним було інше - яскраво емоційна манера виконання, що супроводжувалася білосніжною посмішкою. Коли говорять слово джаз – одразу асоціюється з Луї Армстронгом. Усе втілено в цьому імені: свобода і зухвалість, чарівливість і енергія, життєлюбність, чуттєвість, доброта. Армстронг – душа джазу, уособлення джазового мистецтва. Його низький,, хрипкий, сповнений теплом голос упізнається миттєво, як і звучання його труби.

«Блюз наповнює мене з голови до п’ят, я сумний сьогодні, я сповнений тривожних передчуттів, коли я йду на Західну околицю, де мене чекає так багато страждань», - так співає Армстронг у блюзі «West End Blues» ( «Блюз Західної околиці).

Учитель. Послухайте «West End Blues» ( «Блюз Західної околиці») у виконанні Луї Армстронга.

ЗВУЧИТЬ МУЗИКА

Проблемне запитання:

- Чи збігається у вашому уявленні зміст тексту та характеру музики?

У творчості багатьох сучасних українських музикантів джаз набуває свого розвитку. В українській музиці поширений етно – джаз – поєднання джазових гармоній та ритмів із українським фольклором.

Буду рада, якщо вас зацікавила джазова музика і ви спробуєте додатко знайти музичний матеріал та послухати його – це і окремі виконавці, і диксиленди, і ансамблі та оркестри..

А тепер пропоную вам перейти до вокально – хорової роботи.

Розспівування.

Продовження вивчення пісні В.Висоцького «Пісня про друга». (Робота над літературним текстом, визначення руху мелодії кожної фрази, дикція – приспівування голосних та чітка вимова приголосних).

Підведення підсумків уроку ( учні роблять висновки самі)

- Джаз мав величезний вплив на музичну культуру загалом і на музичні напрями: поп-, рок-, ритм-енд-блюз тощо.

- Інтонаційні прийоми джазу використовували багато композиторів у всьому світі;

- Ми п ознайомились із спірічуелсом та блюзом – різновидом джазової музики та ідомими їх виконавцями – М.Джексон та Л.Армстронгом. Їх творчість та життя заслуговує на увагу.

Запитання для відповідей:

- Якими є витоки джазу?

- Порівняйте спірічуелс та блюз.

Домашнє завдання: слухати джазову музику.

Творче домашнє завдання ( за вибором): знайти життєпис Бесі Сміт, підготувати інформацію про виникнення рок – музики.

Дякую за урок. Мистецтвознавці отримують оцінки 11. До побачення.

Учні виходять із класу під музику В.Висоцького

 





sdamzavas.net - 2017 год. Все права принадлежат их авторам! В случае нарушение авторского права, обращайтесь по форме обратной связи...