Главная Обратная связь

Дисциплины:






Інстинктивні реакції



Завдання: Йдете темним лісом, шукаєте стежину, що виведе на дорогу додому. Пригадайте якийсь куточок знайомого лісу.

Що ви робили б в таких обставинах? Спробуйте! Так, вдивлялися б, намагаючись пізнати місце, пригадати, де стежка. А як обережно ступають ваші ноги серед коріння і купин! Почули див ний звук — здалося, що ви наступили на змію! Шукайте стежину! Відразу ж поглянули: змія це чи ні.

Далі учні фантазують самі.

 

НЕБУВАЛІ ПОДІЇ. АРТИСТИЧНА СМІЛИВІСТЬ

І ГОСТРА ХАРАКТЕРНІСТЬ

Готовність

Для вправ щодо дії в незвичайних обставинах потрібно ти за все виховати готовність до будь-якої несподіванки. Потрібно вчитися діяти, уміючи миттєво виправдовувати найнезвичайніші та безглузді обставини! Учитель ставить учнів у вочевидь безглузді положення і вимагає при цьому дотримуватися серйозності.

Завдання:

♦ Ходити з гордо піднесеною головою! Ви — цар Соломон!

♦ Висунути язик! Він у вас чарівний!

♦ Злякайте сусідку!

♦ Показати вчителеві язик.

Головне, що всі повинні поводитися так, ніби виконували дуже важливу і відповідальну справу.

Привид у кімнаті

У простій дії «увійти до кімнати» можуть бути будь-які за­пропоновані обставини, навіть фантастичні. Наприклад, у кімнаті Причаївся злодій (привид, невидимка).

Не варто грати детективний етюд. Це вправа. Потрібно лише увійти до кімнати. А там... Що таке?.. (Адже вас попереджали, що в цьому старовинному будинку є привиди, а ви не повірили. Привидів не буває! Ось вам і не буває — дивіться, ось він, білий, у кутку... Переконалися?) Тепер увійдіть до кімнати ще раз, уже напевне знаючи, що можете побачити привида.

Звичайне у незвичайному

Проста вправа на безпредметну дію: дістати фляжку з водою, відкрити, напитися. Учні подумки пригадують послідовність рухів, виправдовуючи час, місце і мету.

Ускладнення:

• Руки зі скла, кожен рух може їх зламати.

• Руки з тонкого фарфору.

• Опинилися в стані невагомості.

• У фляжці не проста вода, а чарівний еліксир, що удесятеряєсили.

Товстий і тонкий

Учні об'єднуються в пари та обирають: хто товстий, хто тонкий.

Усі вони займатимуться однією справою. Після виконання вправи міняються ролями і ще раз виконують вправу.

Завдання:

• Збирати на грядках уявну полуницю, при цьому намагати­ся вибрати кращі ягоди, наповнити ними кошик раніше за партнера.

• Збирати гриби.

• Зривати з дерева яблука.

• Збирати з куща ягоди.

• Підняти з підлоги розсипані сірники.

Хто ж ти?

Завдання: Учні згадують відому байку. Кожний обирає собі героя. І, за­лишаючись людиною, діють так, щоб усі зрозуміли, чиї звички демонструються: воронячі, ведмежачі, орлині. Учні виконують найпростіші дії, виходячи на сцену одне за одним. Усі відгадують, хто це був.



Приклади.

• Пити чай і випустити чашку;

• різати цибулю і порізатися;

• писати листа і зламати ручку.

Примітки.Учні повинні відчути основні характерні зовнішні ознаки тварини і діяти відповідно до цих ознак. Наприклад, ви — орел, спробуйте дивитися на світ дуже уважно, поважно рухатися, але залишатися живою людиною.

Квітка

Учитель пропонує учням уявити, що кожен із них — маленька квітка, що пробивається із зернятка і стає чарівною. Стеблі квітки пробивається із землі на білий світ, пуп'янок розпускає пелюстки, отже, необхідно поводитися так, ніби кисті рук - і стебло, і пуп'янок, і пелюстки.

Завдання: Спочатку стебло — під землею. Кисть однієї руки стисну ти в кулак, прикрити долонею другої руки. Цей «згорнутий пуп'янок спрямований угору, кисті рук — на рівні шиї, а зап'ясті і лікті притиснуті один до одного. Пробитися до сонця! Пройти крізь товщу земляного покриву, що відділяє квітку від світ світла! Тягнутися увись, долаючи опір ґрунту, уперто розсовуючи його... Повільно долаючи, перемагаючи тягар землі, стебло квітки тягнеться догори... (хай це не відповідає «правді життя» квітки і насправді їй не доведеться тягнутися звідкись із глибини. Найголовніше — це правда вигадки, правда образу, правда уявлення про стебло, що пробивається назовні). Опір землі слабшає, отже стоншується шар ґрунту, усе легше рухатися, усе менше потрібно сили... Остання перешкода — переплетене коріння трави... Сонця! Стислі кисті рук — на рівні лоба. Тепер пуп'янку потрібно ум небагато — піднятися на стеблі над землею, укорінитися і розтулити свої ніжні пелюстки.

Лікті - «коріння» надійно підтримують стебло. Гріє сонце і пальці-«пелюстки» починають випрямлятися, розтулюватий і нарешті утворюють відкриту чашу квітки, що розпустилася. Що це за квітка? Опишіть її.

Ускладнення

♦ Зробити нову кінцівку вправи: зникло сонце і пелюстки пуп'янка стулилися.

♦ Придумати обставини «життя» квітки: дме вітер, сонце за­ходить за хмару, ллє дощ, б'є град.

 

БЕЗПРЕДМЕТНІ ДІЇ

К. Станіславський радив постійно проробляти з учнями такі вправи:

• писати листи; • накривати обідній стіл;

• готувати всілякі страви; • пити пай.

Такі вправи виконуються:

• зовсім без предметів;

• із предметом-замінником (наприклад, паличка замість ножа);

• частково без предметів (наприклад, папір реальний, а олівець уявний).

Узагалі будь-яку вправу і етюди, у яких учень діє з реальними предметами, корисно виконувати (для контролю) безпредметно.

Одягатися

І етап

Домашнє завдання: досконало опанувати фізичний процес уявного одягання, тобто виконувати цю дію нібито насправді, (Чергуватимоменти реального і уявного одягання.)

II етап

Учні виконують «одягання» в класі з уявним одягом, за певних обставин.

Умови:

♦ Вихідний день;

♦ Робочий день, коли ще багато часу до початку занять.

Обставини обох завдань схожі, але дії різняться. З фізичної точки - нібито одне і те саме. А з внутрішньої? Якщо довести дії до кінця, то виявиться, що в першому випадку у людини — однідумки і внутрішні бачення, а в другому випадку — інші, Їх зміст додає своєрідного забарвлення кожній дії, визначаючи інтенсивність, темпоритм.

Для того щоб донести цю вправу до повної правди і віри, необ­хідно створити безперервний ланцюжок внутрішніх бачень.

Умови:

• Спізнюєтеся до школи;

• У будинку пожежа;

• Іти на побачення з коханою людиною;

• Іти в лікарню, відвідати хворого батька;

• Іти на класні збори, де сваритимуть;

• Іти на святковий вечір.

Не варто накочувати ланцюжок бачень поза уявним одяган­ням, а лише одночасно з ним.

Знімати пальто

Завдання:

• Знімаю пальто: сьогодні отримав двійку.

• Знімаю пальто в класі, запізнився на урок.

• Знімаю пальто і шукаю, куди б його повісити. Воно дороге, я давно мріяв про таке, але у приятеля вдома брудно, тому повісити нікуди.

• Знімаю пальто: прийшов на іменини своєї коханої та приніс букет.

• Знімаю пальто: приїхав запрошувати знаменитість брати участь у концерті.

Кухня

Завдання: Учні повинні приготувати на уявній кухні обід. Страви придумує кожна група самостійно. Коли «страви» готові, учні «накривають» уявні столи і запрошують усіх до «обіду».

Дорога

Завдання: Учні беруть по стільцю і вирушають «у дорогу» заздалегідь визначеним складним маршрутом, повз стільці, ширми і куби Умови

♦ Стільці — це великі важкі ящики. Учні самі вирішують, що там.

♦ Стільці — це дорогі музейні експонати, зразки старовинних меблів.

♦ Стільці — це крихкі хімічні прилади для лабораторії.

Перед дзеркалом

Завдання: Кожний учень бере до рук уявне дзеркало.

Умова: Мінімум зовнішньої дії. Ставлення до дзеркала має бути не початком дії, а результатом її розвитку. Головне — яскраві та точні внутрішні бачення, обумовлені логікою і послідовністю всіх простих фізичних дій.

Перед дзеркалом Я:

• придумую грим для ролі;

• ворожу з дзеркалом: дивлюся в нього, у ньому повинно від­битися те, що чекає на мене;

• констатую, що я молодий і гарний. Це дзеркало:

• антикварна цінність;

• отримане у спадок;

• украдене;

• відкопане в Помпеї;

• чарівне дзеркало з казки.

 

ГАМИ ДЛЯ АКТОРІВ

К. Станіславський називав «основними гамами для акторів» вправи з предметами, що не існують. Наприклад, гамми із заміток Е.Б. Вахтангова: «Спробуйте з абсолютно порожніми руками, не маючи в них жодних предметів, лише відчуваючи їх за допомогою свої фантазії, зробити таке:

• вишивати хрестиком; • прати білизну; • чистити чоботи; • ліпити з глини; • нарити варення; • робити зачіску; • розв'язати коробку з цукерками; • зробити вудку і ловити рибу; • одягнутися; • викроїти рукав; • почистити рушницю; • склеїти коробку; • погратися в ляльки...»

 

НАШІ ВІДЧУТТЯ

Беру предмет

Завдання: Учням по черзі пропонується взяти уявну річ. Але перше ніж узяти її, необхідно відчути та визначити:

• форму; • матеріал; • вагу.

Цю річ необхідно поставити на стіл, передати товаришеві.

Відгадайте предмет

Завдання: Учневі зав'язують очі, він повинен відчути на дотик, яким є предмет, що йому дали.

Примітка. Відчувати, а не мацати, не м'яти в руках, визна чаючи форму предметів. Відчувати легкими, ніжними дотиками пальців, подушечками пальців.

Упізнати товариша

Учні об'єднуються у групи по четверо.

Завдання: У групі необхідно на дотик визначати волосся товаришів із четвірки. Достатньо кілька разів легенько провести подушечками пальців. Досліджувати таким чином три голови і знайти відмінності у фактурі волосся. Спочатку допомагати собі зором. Потім робити це, не дивлячись на волосся, а лише відчуваючи його.

Приклади: Ознайомтеся за допомогою дотику з долонями своїх товариші її; з тильною стороною однієї долоні; зі щокою товариша; із лобом.

Зима — літо

В.П. Учні сидять півколом.

Учитель. Під час виконання вправи, необхідно оточувати себе по черзі всіма запропонованими обставинами. Уявіть, що зараз спекотне літо. Ви сидите на морському березі. Перед вами море (пригадайте!), спекотне сонце, легкий вітерець із моря (при гадайте його дихання), кипариси, шум хвиль (пригадайте звуці прибою!). Як поводиться тіло в такій спеці? А як ви одягнені? Тик, безрукавка, шорти, сандалети... Сонце пече. Погляньте на сяй руки — ви не спалили їх?

Переїжджаємо в інше місце. Берег річки. Теплий літній вечір. Від близького лісу віє прохолодою. Внизу — маленький білий пароплав. Уявіть себе на 3 хвилини в цьому місці, хай попрацюють і внутрішнє бачення, і слухова пам'ять, і пам'ять тіла.

Поїхали далі. Осінній день. Набережна в місті. Сірі хмари, свинцеві хвилі. Пожовкле жорстке листя падає на вас, на гра­нітний парапет набережної. Мжичить майже невидимий дощик... Як ви одягнені? Що згадує тіло?

Берег річки Гніздни. Січневий ранок в Харкові — холодніше не придумаєш!.. Як ви одягнені? Що ви тут робите? Що довкола? Як почувається ваше тіло?

Проведіть тепер цю подорож самостійно, без підказок. За моїм сигналом змінюється місце дії.

СЛУХАТИ – ДИВИТИСЯ - ЗГАДУВАТИ - ВІДЧУВАТИ

Склянка чаю

Завдання: Учитель пропонує учням взяти до рук склянку з гарячим чаєм. Нагадує учням, які саме види пам'яті, спогади, дії можуть допомогти повірити, що вони дійсно тримають у руці склянку чаю:

• зорові спогади — зовнішній вигляд склянки, колір чаю, пара над поверхнею рідини, що коливається;

• дотикові спогади — ребристе скло, його гладкі грані;

• температурні спогади — жар гарячого скла;

• м'язово-рухові спогади — вага склянки, зусилля руки і паль­ців, що утримують склянку та її рівновагу, аби не впустити, по розплескати чай;

• нюхові спогади — запах чаю;

• смакові спогади — смак солодкого, гарячого чаю, якщо ви підсьорбнете з уявної склянки.

Пригадуємо запах

Завдання: Учитель пропонує учням пригадати:

• запах моря; • ранній літній ранок;

• запах сіна в копицях; • дим від багаття;

• запах печеної картоплі; • запах лісової суниці.

Минулі сприйняття живуть у нашій пам'яті, необхідно лише вміти їх збудити. Надійніше це робити за допомогою зорового спогаду конкретного життєвого епізоду.

Пожежа

Завдання: Учитель говорить дітям, що у класі нібито сталася пожежа. Учні діють у запропонованих обставинах. Відбувається обговорення, а після нього учитель з учнями згадують, що робить людина, коли відчує запах диму.

Фізичні дії:

* відчули запах диму; * згадали запах диму; * зайшли в кімнату і відчули, що вона в диму; * дим їсть очі, важко дивитися; * захищаєте свої очі, розплющуєте їх лише на мить, аби побачити, де горить; * намагаєтеся пробратися туди, де горить, крізь дим, аби по гасити вогонь; * згинаєтеся, ховаючи очі від диму; * затискаєте ніс, щоб якомога рідше дихати...

 

Після того, як намальовано певну картину, слід запропонувати учням знову діяти, чітко дотримуючись заданої лінії поведінки.





sdamzavas.net - 2020 год. Все права принадлежат их авторам! В случае нарушение авторского права, обращайтесь по форме обратной связи...